Spelend leren staat centraal bij het rekenen in de onderbouw. De overgang van groep 2 naar 3 is vaak een grote stap. Het ene moment zit je nog in de zandbak en de speelhoek, het volgende moment werk je stil aan je eigen tafel. Niet elke leerling is hieraan toe. Door in groep 3 meer ruimte te bieden voor de speelbehoefte van de leerling verloopt de overgang soepeler. Dat betekent dat de verwerking van de les vaak in een spelvorm plaatsvindt. We zetten hier de spellen uit de rekenkast voor in of Met Sprongen Vooruit. Om te zorgen dat we aan alle jaardoelen werken, maken we gebruik van het spelend leren katern van Wereld in getallen. De methode wereld in getallen is ook de methode die we in de midden- en bovenbouw gebruiken. Stapsgewijs gaan we van spelend leren steeds meer richting het formele rekenen. Dat betekent niet dat eind groep 3 het spelend leren helemaal stopt. Ook het spelend/bewegend leren komt in de middenbouw terug.
Tijdens spelend leren zijn de kinderen niet alleen bezig met de leerstof, ook andere ontwikkelingsgebieden worden ontwikkeld. Zo worden sociale vaardigheden ontwikkeld en gedragsvaardigheden die vallen onder de executieve functies. Spelend leren versterkt de band van een groep.