Visie op het leren van het jonge kind
(Jonge) kinderen leren vooral door te doen en te ontdekken. Het jonge kind staat over het algemeen spelend in de wereld. Kind zijn en spelen, zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het jonge kind ziet de wereld als een geheel. De totale ontwikkeling van het kind staat hierbij centraal, waarbij er doelen gekoppeld worden die alle aspecten van de ontwikkeling stimuleren. Spelenderwijs en vanuit een thema wordt er aan deze doelen gewerkt.
De ontwikkeling van het jonge kind
Het jonge kind leert spelenderwijs. Door het toevoegen van thema’s en daarnaast een uitdagende speelleeromgeving te creëren, komt het jonge kind met allerlei soorten spel in aanraking. Tijdens het spel is er plezier en zijn kinderen geboeid bezig. Spel zorgt voor een verbinding tussen de echte wereld en de innerlijke wereld van het jonge kind. Wanneer een kind zijn eigen spel mag uitkiezen, ontstaat er meer motivatie en betrokkenheid. Een gemotiveerd kind leert meer en beter. Wij geven kinderen de ruimte om te ontdekken en we sluiten aan bij het niveau van het spel door middel van interactieve vragen. Wij zorgen ervoor dat nieuwe materialen worden toegevoegd, zodat het spel betekenisvol wordt en kinderen nieuwe verbindingen maken. Dit bevordert uiteindelijk de totale ontwikkeling van het kind.
Spelontwikkeling
Jonge kinderen leren door te doen en te ontdekken, nieuwsgierig te zijn en zich te verwonderen. Kinderen willen beleven en spelen de handelingen van de volwassen wereld na. Betekenisvol spel is het middel voor jonge kinderen om te leren. Zowel op sociaal- als op cognitief gebied worden de kinderen geprikkeld. Het jonge kind ontwikkelt zich het beste als hij zich veilig voelt, zich gerespecteerd voelt en er belangstelling is. Die belangstelling ervaart het kind als de leerkracht aansluit bij wat het jonge kind kiest, doet of zegt. De leerkracht geeft de kinderen instructie, begeleidt en observeert de kinderen tijdens het spel. De leerkracht maakt een activiteit of handeling zichtbaar door het voor te doen en erover te vertellen. Het maakt de kinderen enthousiast en de kinderen doen dit na (het modellen). De leerkracht zorgt voor verbinding en aansluiting met de kinderen door mee te spelen in het spel. De leerkracht geeft het kind ruimte om te ontdekken, te herhalen en sluit aan bij het niveau in spel. Het doel is om samen met de kinderen een YES-moment te creëren, het vertrouwen in het kunnen van de kinderen uit te spreken en om hier ook samen op terug te kijken en te evalueren.
Betekenisvolle activiteiten
Naast het aanbieden van een rijke, uitdagende speelleeromgeving en het begeleiden hierin vinden er ook betekenisvolle activiteiten plaats, waarbij de interactie met elkaar centraal staat. Dit kan plaats vinden tijdens kringactiviteiten, een kleine kring of instructie tijdens een werkles. Kinderen kunnen eigen initiatieven nemen en zijn actief op meerdere manieren tegelijk. Denk hierbij aan het voelen en ervaren, expressie, verwoorden en bewegen. Hierbij wordt er gekeken naar de dynamieken in de klas. Hoe leert het jonge kind het beste; is het kind visueel ingesteld, werkt het kind graag alleen of houdt het van exacte opdrachten. Voorafgaand aan een activiteit is het voor de kinderen helder aan welk doel wordt gewerkt, dit wordt visueel ondersteund. Het kind kan zelf bepalen na instructie van de leerkracht op welk moment het tijdens de speel-werktijd gaat werken aan de doelen. Wij proberen hierbij kinderen verantwoordelijkheid te laten ervaren. Zelfredzaamheid is hierbij een belangrijke sleutel, we stimuleren kinderen hun eigen taakaanpak uit te stippelen en om te gaan met uitgestelde aandacht.
Beredeneerd aanbod
Naast het spelend leren is er ruimte en aandacht voor de basale vaardigheden, zoals zelfredzaamheid, motorische vaardigheden als knippen en plakken, zelfstandigheid en ook emotionele veiligheid. Regels en routines spelen hierbij ook een belangrijke rol. Wij vinden het belangrijk om samen met de kinderen te bepalen wat wij belangrijk vinden in de omgang naar elkaar, maar wij willen ook zorgen voor structuur en duidelijkheid waar nodig. We zorgen voor een thematisch onderwijsaanbod dat bestaat uit betekenisvolle, samenhangende activiteiten, op basis van vooraf vastgestelde leer- en ontwikkelingsdoelen. Het aanbod sluit aan bij het ontwikkelingsniveau, de onderwijsbehoeften en de talenten van de kinderen. Gedurende het schooljaar is daarin de opklimming in moeilijkheidsgraad zichtbaar en wordt het aanbod in instructieniveaus aangeboden, waarbij uitdaging een belangrijk uitgangspunt is. Zonodig wordt het aanbod herhaald, aangepast, verbreed of verdiept.
Onderzoekend leren
Wij werken met de kinderen aan IPC, vanuit de Early Years Thema’s. Doelen worden hierbij weggezet in speelwerkplaatsen waarbij betekenisvolle activiteiten worden ingezet en er gericht transfer kan plaatsvinden. Dit zijn vaste thema’s die aangepast worden aan de eigen themaplanning. Centraal hierbij staan de vakinhoudelijke en persoonlijke doelen die we evalueren samen met de kinderen. Hierbij zoeken we verbinding binnen de school. “Vieren” is een belangrijk onderdeel van de geleerde opbrengsten. Wij zetten hierbij in op het onderzoekend leren; leerlingen worden hierbij gestimuleerd om zelf actief kennis te vergaren, door vragen te stellen, door onderzoek te doen en zo tot oplossingen te komen. Belangrijke resultaten van het ontdekkend leren zijn dat het stimuleert tot het denken in hogere orde, de 21e eeuwse vaardigheden stimuleert, ruimte schept voor eigenheid en creatie, en kan bijdragen aan talentontwikkeling bij ieder kind!