Zoals elk jaar maken wij in het voorjaar de organisatie rond voor het volgende schooljaar. Het is ieder jaar een puzzel die bestaat uit aantallen kinderen per leerjaar/jaargroep, per thuisgroep, beschikbare leerkrachten en leslokalen/onderwijsruimtes per locatie. 

Onze visie  

Mijnpleinschool Wijhe is een toekomstgerichte school, waarin kinderen volop de ruimte krijgen zich te ontwikkelen en hun eigen leerproces te doorlopen. We zien de school als een soort minimaatschappij. Een plek waar we samen werken, spelen en leren. Een belangrijk element daarin is het werken in bouwen (onderbouw, middenbouw en bovenbouw). Dat betekent dat kinderen tijdens de schooldag contact hebben en samenwerken met kinderen van verschillende leeftijden. Jongere en oudere kinderen leren van en met elkaar in hun thuisgroep. De thuisgroep is de basis voor elk kind, met een vaste ruimte, een vaste leerkracht, een vaste structuur en dagopbouw. Een belangrijk onderdeel van elke lesdag is de instructie (rekenen, taalverzorging en lezen). Deze instructielessen volgen kinderen met hun leeftijdsgenootjes uit hetzelfde leerjaar en dat noemen we de jaargroep. We hebben dus een vaste dagopbouw, waarin kinderen zowel in de thuisgroep als ook in de jaargroep les krijgen. 

 

Waarom doen wij dit? 

We willen kinderen zoveel mogelijk een doorlopende ontwikkeling aanbieden en een beter passend onderwijsaanbod. Door instructie en verwerking van de leerstof meer op maat te organiseren kunnen we beter aansluiten op de leerbehoeftes van het kind. Dat betekent dat we per vak en soms ook per doel kijken welke instructiegroepen  

(spoor C, B, A) er per leerjaar gevormd worden.  

Kinderen leren bij ons al vroeg met elkaar samenwerken. Zij ontwikkelen vaardigheden als zelfstandig werken, naar elkaar luisteren, verantwoordelijkheid nemen, hulp vragen en aanbieden en elkaar feedback geven.    

Met onze organisatie van het onderwijs willen we meer ruimte bieden voor de autonomie van elk kind, met als doel de betrokkenheid bij het leren te vergroten. We gaan regelmatig met kinderen in gesprek om waar mogelijk en wenselijk in het onderwijsaanbod rekening te houden met de innerlijke drijfveren en interesses van de kinderen. 

We kiezen vanuit visie bewust voor thuisgroepen waarin kinderen met verschillende leeftijden samen leren en samen leven. Zo stimuleren we een zo natuurlijk mogelijke manier van samenwerken. In een thuisgroep oefen, ervaar je, hoe het is om jongste te zijn in een groep en ook middelste en oudste. Iedere rol met een eigen verantwoordelijkheid. Kinderen leren hulp vragen en bieden. Kinderen ervaren wat het is om iets nog niet te kunnen. Kinderen ervaren wat het is om nieuw in een groep te komen. De rol in de groep vraagt elk jaar wat anders van de kinderen.  

Zelfstandigheid en sociaal gedrag bevorder je onder andere door kinderen van elkaar te laten leren en elkaar te respecteren. 

Je kind wordt door meerdere leerkrachten gezien op een dag. Iedere leerkracht kent je kind en weet wat de leerbehoefte is van je kind. Onderling is er veel overleg en afstemming tussen de verschillende leerkrachten. De leerkrachten zien samen toe op het leren van je kind, het bieden van passende instructies en een goede leerervaring. Zo kunnen wij onze krachten bundelen en ervoor zorgen dat je kind optimaal tot groei komt. 

Voor iedere locatie geldt het volgende: 

  • De basis voor je kind is de thuisgroep. Hierin zitten kinderen van verschillende leeftijden uit de bouw.  
  • De leerkracht van de thuisgroep is het vaste aanspreekpunt voor het kind en de ouders.  
  • De kinderen hebben een vaste ruimte met hun thuisgroep. 
  • Iedere dag kent een vaste structuur, waarin de thuisgroep als basis dient. Dit draagt bij aan routines en voorspelbaarheid voor de kinderen.  
  • Iedere schooldag heeft een lesblok met instructielessen, die kinderen met hun leeftijdgenootjes in de jaargroep volgen. De ruimte kan een andere zijn dan de eigen ruimte van de thuisgroep. De lessen worden gegeven door de verschillende leerkrachten uit de bouw.  

Het werken in thuisgroepen betekent dat kinderen ieder jaar nieuwe groepsgenoten ontmoeten en afscheid nemen van groepsgenoten. Immers de jaargroepen stromen door. Dat betekent ook dat er ieder jaar nieuwe thuisgroepen samengesteld worden. De samenstelling van groepen wordt zorgvuldig gemaakt. We houden rekening met de bestaande groepsindelingen en kijken bij het laten doorstromen van groepen kinderen voornamelijk naar groepsdynamiek.